Hlasovať

Značka Whoop-de-doo vznikla jako diplomový projekt Anny Marešové. Její návrh se však proměnil v realitu a zaplnil obrovskou díru na trhu. Anna totiž vytvořila sexuální pomůcky, které spíše, než aby ženskou sexualitu znevažovaly, ji podporují a vyzdvihují. Stejně jako její značka podporuje a oslavuje ženu jako celek.

Co vlastně znamená název ,,whoop-de-doo”?

Když jsem pracovala na své diplomce, vymýšlela jsem nějaký zvukomalebný název a ani jsem moc nepřemýšlela nad tím, jestli bude nebo nebude vhodný pro marketing. Řešila jsem ho spíš graficky a zároveň významově. Jde o britské zvolání radosti. Něco jako naše ,,olala”. Přijde mi, že se to k sexuálním pomůckám hodí. Aniž jsem tušila, jak moc to k tomu sedne, tak se mi to vlastně líbí. Postupem času jsem zjistila, že třeba Američanům se to líbí ještě víc než Britům. Čechům ta výslovnost ale dává docela zabrat.

Pokud se nepletu, prvním produktem vytvořeným pod značkou Whoop-de-doo byl vibrátor, za který jste v roce 2016 také získali cenu za dizajn. Proč jste se rozhodla navrhnout právě tento výrobek?

V návrhu diplomky jsem měla více produktů – Venušiny kuličky, vibrátor a vibrační vajíčka. Šlo o celou sadu a pak jsem se postupně propracovala k výrobě. Začala jsem kuličkami a vibrátor byl jako druhý.

Když jsem to řešila na škole, říkala jsem si, že chci dělat něco, co bude mít přesah i později. Už je to něco přes deset let a tenkrát byla tahle oblast nepolíbená dizajnem. Přišlo mi, že si to zaslouží. Celá prezentace kolem ,,erotického” průmyslu mi přišla dost vulgární a hodně maskulinní. Vůbec v něm nebyl brán ohled na ženu a na její intimitu. I když vidím, že také muži ocení dizajn, když jde o sexuální pomůcky.

Anna Marešová, produktová designérka a zakladatelka značky Whoop·de·doo.
Anna Marešová, produktová designérka a zakladatelka značky Whoop·de·doo.  Foto – archiv AN

Přišlo mi fajn přistoupit k vibrátoru tak, že je to produkt jako každý jiný. Při vývoji je potřeba dodržet stejná pravidla, aby byl produkt funkční, hygienický, a aby měl vysokou kvalitu, co se týče materiálu. Chtěla jsem vytvořit něco, co nemá být jenom schovaná pomůcka z latexu, ale naopak dát tomu produktu důležitost a udělat ho poctivě.

Ženské sexuálni pomůcky a posláni

Ve vaší nabídce najdeme také Venušiny kuličky a menstruační kalíšek. Jedná se o, řekněme, ženské pomůcky. Našli jste v tvorbě výrobků pro ženy jakési poslání?

Mám pocit, že když se udělá dizajn funkční a dobrý, tak má skvělou vlastnost, že může věci lépe komunikovat ukázkou, než abych to já popisovala slovy. Whoop-de-doo má za cíl o ženu pečovat a motivovat ji, aby ona pečovala sama o sebe a měla se ráda. Zároveň ale chceme, aby k nám přišli také muži. Aby věděli, co ta žena chce a co potřebuje, a aby jí to také dopřáli.

Menstruační kalíšek tomu dává extra význam, že to není celé jenom o sexu. Že žena má své cykly, které k tomu tělu patří a nejde to oddělit. Není to tak, že žena je pouze na sex a rodí děti a pak už nic. Whoop-de-doo má za cíl pečovat o ženu, potažmo muži ukázat, jak může o ženu i on pečovat a vytvářet prostředí, aby se žena cítila komfortně a bezpečně.

Ženská sexualita je stále tabu. Vaše značka se od ní však přímo odvíjí. S jakými reakcemi se setkáváte na své výrobky?

Musím říct, že jsou z 99% pozitivní. Asi jsem zatím nedostala negativní reakci. Když jsme měli vratky z e-shopu, většinou to byly příběhy o tom, že přítel koupil dárek přítelkyni, ale rozešli se, než jí to stačil dát.

Pak si uvědomuji, že naše značka je tak intimní, až zasahuje do vztahu. Na začátku mi to vlastně vůbec nedošlo, že se dostávám lidem do ložnice a do míst, kam se normálně dizajn nedostává. Whoop-de-doo má být spojené s láskou a s tím, že partner myslí dárek dobře. I kdybyste lascivní pomůcku zabalili jakkoli dizajnově, stejně bude působit lacině. A to whoop-de-doo není.

Sexuálni pomůcky a osveta

Lidi také vzděláváte o ženském těle a sexualitě prostřednictvím svého blogu nebo podcastu. Proč jste se rozhodla v této oblasti tak angažovat?

Já myslím, že to k tomu jaksi patří. Když si koupíte židli tak víte, jak ji používat, jak na ní sedět, ale když si někdo koupí kuličky, tak neví, jak je používat, jak si je vybrat a k čemu jsou dobré. K tomu ten blog vlastně začal sloužit. Aby to byla jakási rozšířená informace o našich produktech.

Zároveň se nám tam začala nabalovat i další témata. Měli jsme období, když jsme hodně řešili menstruaci kvůli kalíšku, co je téma samo o sobě. Pak jsme se zase vrátili víc k tématům intimity, když jsme začali více rozebírat třeba to, jestli ženy koukají na porno. Těch témat je tolik, že by byla škoda postupně je nezpracovávat. Řekla bych, že je to takový side produkt k těm hlavním fyzickým produktům. Přijde mi skoro až nutný to k značce mít.

Sexuální pomůcky značky Whoop-de-doo
Sexuální pomůcky značky Whoop-de-doo.  Foto – archív AM

Kto kupuje vibrátory

Když se vrátíme k vašim produktům, kdo nejčastěji kupuje vibrátory? Jsou to také muži? A pokud ano, jak berou skutečnost, že kupují své ženě vibrátor? Existuje stále stigma, že když má žena partnera, neměla by vibrátor používat?

Je to tak půl na půl. Je to hodně individuální. Řekla bych, že záleží, kdo kupuje jaký vibrátor. Setkala jsem se s názorem, že někdo koupí kuličky protože má pocit, že vibrátor ho nahradí. Ale pak jsou i tací, kteří vědí, že je to ideální do páru a vědí, že to bude fungovat dobře. Ale setkala jsem se i s žárlivostí. Tehdy nám napadl i text, ve kterém mužům vysvětlujeme, že se nemají čeho bát a že vibrátor je nenahradí. Je zajímavé, že jde o takovou běžnou věc, a že každý z toho má nějaké pocity. Žena se stydí a muž neví, jak k tomu přistupovat. Někdy mám pocit, že lidé mají potíže o intimitě spolu komunikovat.

A co Venušiny kuličky? Víme, že mají také zdravotní funkci, a tedy posilují pánevní dno, ale na druhou stranu vám při správném používání mohou pomoci k orgasmu. Jak bychom měli k tomuto výrobku přistupovat?

Já vlastně nevím, jak bychom k nim měli přistupovat. Co je na nich hezké je to, že na ně můžeme nahlížet jako na zdravotní pomůcku, jelikož posiluje pánevní dno, jenomže zároveň prokrví poševní svalstvo, a tedy má side effect toho, že zvyšuje libido. Není to ani zdravotní ani sexuální pomůcka, je to vlastně produkt, který zlepšuje život.

Je to tak někde mezi…

Je to přesně tak. Je super, když kuličky doporučí gynekolog a zároveň je dobré, když si je žena dopřeje sama. Jde přesně o to, že tělo je jedna spojená nádoba. Když se člověk cítí dobře na těle, tak mu je líp i na duši. Moje kamarádka mi vždy říká: ,,Já si kuličky vezmu a jsem taková sebevědomější.”. Nebo k nám přijdou holky po rozchodu a říkají, že si jdou něco dopřát a koupí si vibrátor. Dodá to člověku radost a zároveň si i koupí hezkou věc.

Váš menstruační kalíšek používám i já. Rozhodla jsem se pro něj hlavně kvůli vaší kampani ,,První kalíšek, který přiznal barvu”, jelikož je červený. Jak jste přešla od sexuálních hraček k menstruační pomůcce?

To vyplynulo přirozeně. Kalíšek jsem měla v hlavě delší dobu. Jeho existenci jsem objevila někdy v roce 2010 protože jsem hledala alternativu tamponu a objevila jsem na Wikipedii menstruační kalíšek. Tehdy byl k dostání jednom jeden. Byl průhledný, měl hodné záhybů a na konci byla tyčinka, která se měla stříhat. Fungovalo to, jenom to zrovna nebylo user friendly. A viděla jsem, jak by se dokázal udělat líp.

Hodně lidí se mě ptá, co je na něm jinak. Jsou to hlavně detaily, které ten produkt zlepší. Přišlo mi absurdní koupit si produkt a zasahovat do něj. My jsme udělali prototypy, testovali jsme je na dvaceti holkách a pak jsem se rozhodla, že budou dvě velikosti a začali jsme s výrobou.

Udělala jsem double pack, protože mi vždy přišlo složité vybrat si tu správnou velikost. U všech kalíšků byly tabulky, ale řekla jsem si, že přeci každá žena je jiná. A každá žena má za sebou jiné proměny těla. I na sobě jsem si vyzkoušela, že v silné dni menstruace potřebuji větší kalíšek a na ty slabší mi stačí menší.

Menstruační kalíšek značky Whoop-de-doo.
Menstruační kalíšek značky Whoop-de-doo.  Foto – archiv AM

Všechno jsem řešila i s naší gynekoložkou Petrou Vrzáčkovou, a ta mi popisovala medicínskou stránku menstruace. Jak je sliznice během prvních dnů zduřelá, žena je víc otevřená a celý vnitřek klesne dolů a teda i kalíšek je níž. Začala jsem díky tomu vnímat věci, které jsem si před tím během menstruace neuvědomovala.

Mám pocit, že jsem se naučila mít ráda svou menstruaci a chtěla jsem k tomu přistoupit tak, jako k sexuálním pomůckám. Nevyprávět za každou cenu všem, že mám menstruaci ale zároveň se netvářit, že se mě to netýká. Chtěla jsem zůstat v té přirozenosti a zároveň ukázat, že ten produkt má sloužit k tomu, aby se žena cítila co nejvíc komfortně a hygienicky.

Pak to má i praktické vlastnosti. Například v létě při koupání – použít kalíšek namísto tamponu, který nacucává vodu z moře nebo rybníka, nemít tam tu tkaničku… A kalíšek funguje jako špunt. Jedna zákaznice nám děkovala a říkala, že si kalíšek kupovala, když byla těhotná a vždy když šla do bazénu tak si ho vzala, aby nedostala infekci. Mě ty zákaznice ještě inspirují zpětně.

Ženská menopauza a sexualita

O ženské sexualitě bychom mohli mluvit donekonečna, protože je samozřejmě nesmírně komplexní. Co byste ale vyzdvihla jako oblast, která je nejvíce opomíjena, ale neměla by být? Ať už je to ženská masturbace, sexuální pomůcky, sexuální apetit žen v menopauze a tak dále…

Podle mě nejvíc ty neatraktivní témata jako je ta ženská menopauza. Období ženy, kdy sexualita není úplně veselá nebo příjemná třeba jako sex po porodu. Když se to, co je slastí třeba stává bolestí. Myslím si, že je to důležité komunikovat i pro mužskou část populace. Třeba lidem ukázat, že existují cesty a že všechno jde řešit. Tato témata jsou citlivá a člověk se při nich může cítit blbě tak se proto opomíjejí.

My jsme dělaly spolupráci se značkou Gynella, což je značka, která dělá intimní gely a taky probiotický čípky proti kvasinkám. Při té spolupráci jsem si uvědomila, že lidé neumějí zpracovávat, když mají potíže nebo infekce. Muži se často tváří, že se jich to netýká, a přitom se jich to týká stejně a léčit se mají vždy oba. A to, že se to mužů netýká je blbost, protože právě oni otevírají bránu infekce.

Byla jsem na přednášce, kde jeden gynekolog popisoval, jak choroby a kvasinky souvisí s pH pochvy a že to je to nejdůležitější pro zdravou pochvu. Popisoval, že když žena má s mužem sex, tak jí alkalizuje a její pH se tím stykem mění. A jako nejhorší trojkombinaci opisoval to, když máte večer sex, dáte si víno a ráno jdete v té kocovině cvičit a zapotíte se. To máte hned našlápnuto na kvasinkovou infekci. To jsou z mého pohledu témata, která jsou nesexy, ale přijdou mi důležitá.

Autorka: Chantal Cocherová

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno