Na 31. ročníku udělování cen České filmové a televizní akademie Český lev letos více než samotní vítězové a vítězky rezonoval projev režisérky animovaných filmů Darji Kaščejevové. Ocenění získala za svůj krátký film Electra, který měl premiéru na prestižním festivalu v Cannes a zvítězil také na festivalu v Torontu.
Během své děkovné řeči se Darja Kaščejevová zaměřila na nespravedlivé postavení žen-matek ve filmovém průmyslu. Její projev však byl z režie ostře přerušen slovy: „Dario, skončete!“.
Darja Kaščejevová byla přerušena. Proč?
Toto přerušení projevu umělkyně, která byla rovněž nominována na Oscara za svůj předchozí krátký film Dcera, nařídil přímo režisér Michael Čech. Ten však v následném rozhovoru pro českou DVTV uvedl, že by toto rozhodnutí udělal znovu. A to i přesto, že se po tomto činu zvedla značná vlna kritiky.
Mnoho lidí polemizovalo o tom, zda podnět k přerušení jejího projevu skutečně souvisel pouze s jeho délkou, a neměl nic společného s jeho obsahem nebo s rodem a původem osoby, která toto poselství veřejně artikulovala.
„Jsem čerstvou absolventkou FAMU. Jsem žena, mám 37 let a moje vaječníky stárnou. Proč si musím vybrat mezi kariérou a mateřstvím jen proto, že jsem se narodila s dělohou? Mám obětovat to, že jsem matka, nebo svoji tvorbu?,“ řekla v proslovu režisérka Darja Kaščejevová.
Reakcie na projev Kaščejevové
„Je úplně jedno, jaké máte téma, ostatní mají také téma a zaslouží si přijít. Dámy by mi mohly poděkovat, protože díky přerušení se na proslov upozorňuje asi tisíckrát víc. Špatné svědomí nemám,” dodává Michael Čech pro DVTV.
Kromě špatného svědomí si pan Čech neuvědomuje ani toho, že Darja Kaščejevová nemluvila pouze dámám. Právě naopak. Hovořila o důležitosti změny tuzemského uměleckého prostředí, v němž ženy-matky tvoří. Právě jejich diskriminace ubírá na kvalitě kultury a uměleckých výstupů.
„Jako společnost jsme stále nepřijali fakt, že žena může pečovat o dítě a současně chodit do práce. Je to buď všechno, nebo nic. Řada žen v chirurgii kvůli tomu zůstává bezdětných,” komentuje projev režisérky lékařka, vědkyně a bývalá profesionální kajakářka Barbora East pro DVTV.
Debata po skandálu na Českých lvech by se měla ubírat perspektivním směrem. Jak můžeme zastavit diskriminaci? Jak nevylučovat ženy po porodu z jejich profesí? Co můžeme udělat pro zlepšení podmínek? Kde nastala chyba?
Jako celek bychom se měli zamyslet nad úlohou žen ve společnosti. Jak sladit roli matky s jakýmkoli jiným posláním té které ženy. Evropa, stejně jako celý svět, stárne, a čím dříve se přizpůsobíme potřebám žen, tím větší je pravděpodobnost, že společnost dozraje, bude spravedlivější a vyspělejší.
Darja Kaščejevová a její celý projev
Jelikož si projev Darie Kashcheevy zaslouží pozornost, jeho celý přepis naleznete zde:
„Včera na ceremoniálu FAMUFESTu paní děkanka upozornila na statistiky, které svědčí o tom, že i když na filmové škole genderová vyváženost mezi studujícími vypadá většinou pozitivně, v profesionálním prostředí pak počet žen na kreativních pozicích výrazně klesá.
Považuji za nesmírné důležité vytvoření přátelského prostředí pro představitele všech genderů. Ale podle mě je v této diskuzi podceněna otázka podmínek pro pracující matky.
Během vývoje a výroby Electry v našem štábu jsme byli hodně otevření matkám a těhotným ženám, bylo to pro mě strašně důležité. Měli jsme ve štábu čtyři těhotné ženy, které se staly během výroby matkami. Nebylo to ale vůbec snadné, jak pro ty matky, tak i pro průběh celého natáčení.
Ale jak tu zkušenost můžeme reflektovat? Jsem čerstvou absolventkou FAMU, mám za sebou nějaké úspěchy, jsem žena, je mi 37, moje vaječníky stárnou, a teď se musím rozhodnout, co s tím. Pokládám si otázky… Kdybych se rozhodla, že budu matkou, a budu muset zvládat 2 směny: kreativní práci a péči o dítě, budu moct dělat svoji práci stejně kvalitně, jak jsem ji dělala doposud?
Budu mít podporu ve vytváření podmínek, abych ty dvě směny úspěšně zvládala? Nebo jednu z těch směn budu muset obětovat? Mám obětovat to, že budu matka, když je pro mě má tvorba nesmírně důležitá? Nebo mám obětovat svoji tvorbu? A proč se vůbec musím rozhodovat mezi mateřstvím a tvorbou? Jenom proto, že jsem se narodila s dělohou?
Už to slyším: ale jde to zvládnout, všechny ženy to zvládly… Ale za jakou cenu? Za cenu poklesu kvality mé tvorby? Nebo kvality výchovy mého dítěte? Za cenu vyhoření a neschopnosti pak vůbec tvořit, ani být mámou?
V severských zemích se postupně stává standardem počítat v rozpočtu filmu s náklady na chůvy nebo dětské koutky během jeho výroby. Na některých festivalech se zřizují dětské koutky, aby matky mohly svoje filmy prezentovat.
U nás si to žena ale musí zařídit sama, nebo hlídání děti zaplatit ze svého honoráře, čím se její honorář automaticky výrazně sníží a klesnou se tím i její životní podmínky… zase… Jenom kvůli tomu, že se narodila s dělohou a že její prsa produkují mléko?…
Já doufám, že kroky k podpoře tvůrkyň – matek se budou dít i tady v Česku, a že díky tomu uvidíme výrazné změny v statistikách genderové vyváženosti v kreativních profesích,“ řekla Darja Kaščejevová.
Autorka: Chantal Cocherová