Pražská MHD spustila kampaň proti obtěžování ve veřejné dopravě s názvem Obtěžování do MHD nepatří.
,,Zírání je obtěžování’’,,,Je všechno v pohodě?’’ ,,Promluvit je největší pomoc’’.
Toto jsou některá ze sloganů kampaně. Jde o to pojmenovat některé z forem obtěžování a nabídnout cestujícím řešení, když něco podobného vidí. Nejdůležitější je totiž v podobné situaci zasáhnout a ozvat se.
Pražská MHD: Každá třetí žena a každý desátý muž
Na základě údajů z výzkumu Odboru rovnosti žen a mužů Úřadu vlády bylo zjištěno, že obtěžování ve veřejné dopravě v Česku zažívá každá třetí žena a každý desátý muž. Až třetina lidí, kteří byli svědky podobného chování, do situace nezasáhla. Přitom právě náš zásah může oběti pomoct.
To je problém, který chce pražská MHD v kampani řešit. Chce lidem nabídnout návod, jak se zachovat v situaci, kdy dochází k obtěžování ve veřejném prostoru. Ať už se děje nám, nebo někomu v našem bezprostředním okolí.
Anna Hrábková, spoluautorka kampaně od organizace Konsent, to považuje za jedno z nejdůležitějších poselství. Cílem je ,,abychom byli všichni aktivní přihlížející. 40 prozent situací zůstává bez reakce okolí, jen každý pátý člověk, který byl svědkem, zareagoval. Přitom stačí jen jakkoliv promluvit, ať už přímo na obtěžující, obtěžované nebo třeba na lidi, kteří v té tramvaji nebo autobusem jedou se mnou – dokud to nebudeme dělat a nikdo obtěžujícím hranice nenastaví, nic se nezmění,’’ říka.
Problémem nejsou ženy
Na kampani se kromě dopravního podniku podílel také pražský magistrát, organizace ROPID, která plánuje pražskou MHD, a nezisková organizace Konsent, která se věnuje tématu násilí a obtěžování.
,,Nebudeme cestující, a už vůbec ne ženy, které jsou častěji oběťmi obtěžování, úkolovat, jak se mají oblékat nebo chovat, aby se vyhnuly obtěžování. To by bylo jen přenášení viny na oběti. Naopak je potřeba jasně pojmenovat, jaké chování v MHD netolerujeme. A zadruhé říct, že je úplně v pořádku se proti obtěžování ozvat, přestože se nás třeba zrovna přímo osobně netýká. I proto nám dává smysl spojit se s organizací Konsent, která problematiku sexuálního obtěžování a násilí dlouhodobě řeší, a společně vyslat jasný vzkaz obtěžujícím, že takové chování do veřejného prostoru nepatří.’’ řekl náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib.
,,Obecně, důvodem proč kampaň vznikla právě teď, je ale i to, že konečně nastala shoda na radnici i v ROPIDu, že téma obtěžování můžeme otevřít – ta alarmující čísla Odboru rovnosti žen a mužů Úřadu vlády jsou veřejně známá už od roku 2021 a čekali jsme tedy docela dlouho, než se tohle podaří,’’ doplňuje Anna Hrábková z Konsentu.
Pražská MHD a reakce veřejnosti
Na sociálních sítích se však začali ozývat i lidé, kteří s kampaní nesouhlasí. Ve velkém počtu se ozývají muži, kterých se tato problematika týká podstatně méně. Poukazují na to, že „pouhý“ pohled přece není problematický. Kampaň se však nezaměřuje na pohled, ale na zírání, což je mezinárodně uznávaná forma obtěžování.
Někteří lidé zároveň považují utrácení peněz za podobné projekty za nevhodné. Zdeněk Hřib však na sociální síti X napsal, že celá kampaň, která bude probíhat od poloviny srpna do poloviny září, bude stát jen 65 tisíc korun. Jedná se o finanční prostředky vynaložené ROPIDem na na produkci plakátů a dalších produkčních nákladů. Město jakožto Magistrát, to tedy nestojí vůbec nic.
,,Zároveň některé menšinové podrážděné reakce jsou jasným potvrzením toho, jak moc je potřeba začít detailněji mluvit o tom, jaké jsou formy obtěžování. A že jako nevhodné chování je opravdu většinovou veřejností i expertními organizacemi chápáno třeba i vtíravé nevyžádané dlouhé zírání např. na prsa nebo jiné intimní partie,“ osvětluje Anna Hrábková.
Velký ohlas
Publicita na sociálních sítích nahrává poselství kampaně. Čím více lidí si uvědomí, že násilí ve veřejné dopravě je třeba zastavit, tím lépe. Na otázku, zda má kampaň velký ohlas, Anna Hrábková odpovídá: ,,Ano, dokonce jsme nečekaly, že se začne ozývat tolik lidí s osobními příběhy obtěžování. Nestíháme je všechny zpracovávat, denně jich chodí stovky.’’
Autorka: Chantal Cocherová