1x hlasované

Film Barbie režisérky Grety Gerwig a koncertní turné zpěvaček Taylor Swift a Beyoncé táhnou americkou ekonomiku nevídaným způsobem. Každá z nich vydělala podle odhadů více než miliardu dolarů, což přineslo oživení místního hospodářství a potlačilo obavy z ekonomické krize. Vzkřísili pojem „SHE economy“.

Taylor Swift a miliardové The Eras Tour

Když zpěvačka Taylor Swift ohlásila americké turné The Eras Tour, propukl šílenství. Poptávka po lístcích byla desetkrát vyšší než na SuperBowl, o vstupenky jen na kanadské vystoupení mělo zájem 31 milionů lidí, což znamená největší poptávku po jakémkoli umělci v historii. K připomenutí, Kanada má 38 milionů obyvatel. Průměrná návštěvnost jedné show americké zpěvačky je podle Forbesu více než 72 tisíc lidí, což za jeden koncert znamená až 13 milionů dolarů.

Efekt Taylor Swift si všiml i amerického Federálního rezervního systému, který tvrdí, že turné Eras podpořilo americkou ekonomiku. Podle údajů ze srpnového průzkumu společnosti QuestionPro, ze kterého cituje CNN, by turné Eras mohlo jen v Severní Americe vynést 2,2 miliardy dolarů z prodeje vstupenek.

To by znamenalo nejvýdělečnější turné všech dob, které by předběhlo i pětileté koncertování Eltona Johna a jeho výdělek 887 milionů dolarů. Ekonomický přínos pro Severní Ameriku se při turné Eras odhaduje na pět miliard dolarů, což je více než hrubý domácí produkt 50 zemí.

Beyoncé a Renaissaince

Překonat Taylor Swift by mohla asi už jen Beyoncé. Odhad příjmů z jejího aktuálního turné nazvaném Renaissaince je 2,4 miliardy dolarů. Není to jen nákup lístků na koncerty.

Speváčka Beyoncé a jej turné Renaissaince taky vzkřísili pojem She economy. Foto - wikipedia.org
Speváčka Beyoncé a jej turné Renaissaince taky tvzkřísili pojem She economy. Foto – wikipedia.org

Jak uvedl server Yelp, který sleduje chování spotřebitelů, turné Beyoncé ve Filadelfii znamenalo jednoznačně vyšší tržby pro místní restaurace, hotely, městské automobily a kosmetické služby.

Greta Gerwig vydělává s Barbie

Třetí ženou, která přepisuje historii showbyznysu, je Greta Gerwig. S filmem Barbie se stala první režisérkou, jejíž film utržil více než miliardu dolarů. V Severní Americe film vydělal 459 milionů a v zahraničí 572 milionů. Bank of America již potvrdila, že film znamenal vyšší tržby za zábavu a oblečení, hlavně v legendární růžové.

Nejvíce vstupenek na koncerty Taylor Swift, ale také na film Barbie nakupují ženy. O obrovském úspěchu Barbie rozhodly právě ženy, které podle společnosti Posttrak tvořily 65 procent publika. Dvě pětiny těch, kteří zakoupili vstupenky, byly mladší 25 let.

Co to je She economy

Tři ženy, které táhnou americkou ekonomiku, oživily pojem „She economy“. Ten byl poprvé použit v roce 2007 v Číně a vyjadřoval nový fenomén – ekonomiku, kterou pohánějí ženy.

„She economy“ ovlivňuje mnoho trendů a faktorů jako vyšší vzdělání žen, podnikání, vyšší účast žen v politice, více žen na manažerských pozicích ve firmách, zvýšení podílu žen na trhu práce. Ženy tak získávají větší ekonomický a sociální vliv a projevuje se to i na ekonomickém růstu.

Jako spotřebitelky, výdělečně činné osoby, podnikatelky a lídrky v různých průmyslových odvětvích a ekonomických sektorech zásadně ovlivňují odvětví jako cestovní ruch, zdravotnictví. péče, vzdělávání, kultura, média a zábava.

Podle statistik dělají ženy 70-80% nákupních rozhodnutí například, pokud jde o zboží dlouhodobé spotřeby, výrobky pro zdraví a krásu, potraviny, automobily a nemovitosti. Ženy vlastní odhadem 30-40% globálního soukromého bohatství.

Poradenská společnost McKinsey odhaduje, že bohatství žen v Evropě bude do roku 2030 růst přibližně o 8,1 procenta ročně.

Studie společnosti Boston Consulting Group ukázala, že v posledních letech globálně rostl majetek žen rekordním tempem – ročně narůstá celosvětově o 5 bilionů dolarů.

Mezi lety 2016 a 2019 dokonce rostl majetek žen rychleji než ten mužský, konkrétně o 6,1 procenta, zatímco u mužů to bylo o 4,1 procenta. Tento trend už neplatí jen pro zahraniční ekonomiky.

Tento trend přesunu majetku do rukou žen se podle analýzy advokátní kanceláře Havel & Partners začíná projevovat už i ve slovenském a českém prostředí.

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno