Málokdy se v reálném životě setkám s mužem, který je komplexní, vícevrstevný, silný a zároveň zranitelný… prostě takového, jakého mi nabízi hollywoodska kinematografie.
Netvrdím, že neexistují, jen jich není tolik, kolik by se podle světové kinematografie mohlo zdát.
Co je však zajímavé, je, že v reálném životě znám spoustu komplexních žen, které dokážou obrátit svět vzhůru nohama, když je třeba, a přitom zůstat něžné. Jsou to zkušené profesionálky, matky, které jejich děti milují a dobrovolně s nimi tráví čas, kamarádky, se kterými si můžete povídat o sezónních trendech i o Schrödingerovi. Mají intuici hraničící s jistotou a stále dokážou oslňovat – s veškerou slušností, úctou a úsměvem. Tento typ žen se však ve filmech objevuje velmi zřídka.
Ženy po čtyřicítce v Hollywoodu jako by neexistovaly
Meryl Streep v jednom rozhovoru prozradila, že po čtyřicítce jí během určitého období nabízeli pouze role čarodějnic… a nic jiného.
Meryl i Sharon Stone o tomto problému vždy hlasitě mluvily, a i když se dlouho nic neměnilo, vypadá to, že se blýská na lepší časy.
Nechci to samozřejmě zakřiknout, ale kromě toho, že na každé streamovací platformě je minimálně jeden nový projekt s Nicole Kidman, letošní Zlaté glóby vyvolaly v Hollywoodu poměrně velký rozruch.
Myslím, že jsme právě svědky velkolepé transformace filmového a televizního průmyslu a kinematografie jako takové. Hollywood oslavuje odvážné, vícevrstevné hrdinky – ženy ve středním věku a starší – a umožňuje nám sledovat jejich příběhy z pohledu jejich zkušeností a emocí. A těchto příběhů stále přibývá.
Je skvělé být v tomto věku a žít v této době, ve společnosti této komunity. Jodie Foster si převzala cenu za poslední sérii True Detective.
Ženy „v letech“, které se už jakžtakž zorientovaly ve svých životech, mají jasný směr, ale stále dokážou překvapit a jednat nepředvídatelně.
Rok 2024 byl výjimečně bohatý na silné ženské hrdinky
Nicole Kidman ve své děkovné řeči poděkovala hlavně za možnost zahrát si tuto roli ve svém věku. Postava tvrdé CEO, která má románek s dvacetiletým zaměstnancem, by před deseti lety ani v kinematografii nebyla napsaná – a už vůbec by ji nedali hrát „vykopávce“ po padesátce!
Velkým vítězstvím byla cena pro Demi Moore. Je smutné, že musela na hereckou cenu nechala čekat dlouhých 45 let, ale získat ji právě za film kritizující ageismus a kulturu, která si váží žen jen tehdy, když jsou mladé a tiché, je o to symboličtější a to nejen co se kinematografie týče.
Nevím, jak vás, ale mě tahle kinematografie baví
Baví mě sledovat filmy o reálných ženách. Baví mě Nicole, která je skvělá jak v průměrné komedii, tak v oceňovaném dramatu. Baví mě Kate Winslet, která zvládne celý seriál bez make-upu. Když jsme u make-upu, nebo spíš jeho absence, nejvíc mě baví Pamela Anderson. Ta žena vzala věci do vlastních rukou a kompletně přepsala příběh, který o ní koloval. Bez problémů přijde nenalíčená na pařížský Fashion Week – a svět se nezhroutil. Pamela povstala z popela jako fénix.
Koneckonců, Martha Stewart vydala svou první kuchařku ve 41 letech, Julia Child měla první kuchařskou show v 51 letech. A když si v roce 2023 šedesátitříletá Michelle Yeoh přebírala svého prvního Oscara, vzkázala nám všem něco důležitého, co bychom si měly opakovat jako mantru:
Dámy, nikdy nikomu nedovolte, aby vás přesvědčil, že jste za zenitem!
Zdá se, že hollywoodští producenti si to pro budousnost kinematografie zapsali.
Autorka: Lucia Arbetova